Mariënburg Congres 2017

DAG VAN DE VERDRAAGZAAMHEID

• In een vroeger door en door katholiek stadje als Steenbergen verheffen zich vulgaire spreekkoren als een mevrouw het opneemt voor vluchtelingen…
  • In de Tweede Kamer neemt het gebruik van onparlementaire taal toe… schelden in plaats van debatteren en standpunten uitwisselen…
  • De spanningen in de samenleving groeien en tegenstellingen verscherpen zich. Is dit de manier waarop wij de huidige tijd ervaren?

In de Tweede Wereldoorlog konden voorgangers vanaf de kansel de Duitse wandaden aanklagen, vaak met gevaar voor eigen leven. Maar vandaag de dag zit aan de voet van de preekstoel nog maar een enkeling. Horen wij daarom de kerken niet meer als het gaat om het vraagstuk van de maatschappelijke verharding? Is de paus de enige die zijn mond opendoet?

Wat is onze eigen positie als navolgelingen van Jezus Christus? Die immers sprak over naastenliefde. Maar naastenliefde van vandaag bereikt vaak niet eens het stadium van verdraagzaamheid. Ook christenen maken zich schuldig aan discriminatie.

AANMELDEN

Deelname aan het congres kost € 20,- inclusief voorstellingen, workshops en een prima lunch. Leden kunnen ieder één introducé aanmelden voor € 10,- Maak gebruik van deze kortingsregeling om een naaste of bekende van u kennis te laten maken met de Mariënburg! U werkt dan concreet mee aan het uitdragen van het gedachtengoed van onze vereniging. Dank voor uw medewerking.

Digitaal Aanmelden
Aanmelden bij voorkeur door te klikken op deze link. Na invulling van het formulier komt u op de betaalpagina. Uw inschrijving is definitief na betaling van de deelnamesom. Per kerende mail ontvangt u direct uw factuur en gepersonifieerd E-ticket. Daarop staat ook de workshop van uw keuze tijdens het middagprogramma. Dit E-ticket is uw toegangsbewijs voor deelname aan het Mariënburg Congres 2017.

Schriftelijk aanmelden
Schriftelijk aanmelden kan met een inschrijfformulier. Klik hier voor een download. U kunt dit formulier ook aanvragen bij het secretariaat. Na invulling dient u dit formulier te sturen naar het volgende adres:
Secretariaat Mariënburg
Antwoordnummer 20032
5580 VP WAALRE
Binnen enkele dagen ontvangt u per post een factuur met de benodigde betaalinstructies. Voor een spoedige verwerking van uw betaling verzoeken wij u gebruik te maken van het in de instructies vermelde betaalkenmerk. Het E-ticket ontvangt u na verwerking van uw betaling.

Telefonische informatie over aanmeldingen en deelname aan het Mariënburg Congres 2017 kunt u verkrijgen via het secretariaat. 040-8442967 (dinsdag- & donderdag-ochtend tussen 09:00 en 12:30 uur). Indien u niet aanwezig kunt zijn maar wel een extra blijk van uw betrokkenheid wilt tonen dan kunt u dat doen door middel van een (kleine) gift of donatie op: NL77 RABO 0329 9215 68 t.n.v. Mariënburgvereniging o.v.v. uw lidnummer/postcode + ‘gift/donatie’.  Hartelijk dank!

LOCATIE
Cursus en vergadercentrum Domstad.

Bezoekadres:
Koningsbergerstraat 9 3531 AJ Utrecht Kijk voor de routebeschrijving op: http://www.accommodatiedomstad.nl/routebeschrijving/

Uitstekende bereikbaarheid
Door de centrale ligging van Utrecht en de goede verbinding met het openbaar vervoer is Domstad uitstekend te bereiken. Het ligt bovendien aan één van de grotere invalswegen bij de Jaarbeurs. Parkeergelegenheid is in de directe omgeving volop aanwezig. De locatie is 100% lift- en rolstoeltoegankelijk.

9.45 uur:

Ontvangst in de foyer met koffie en thee

10.30 uur:

Opening door de voorzitter; Prof. Dr. H. van den Akker

10.45 uur:

‘Sarah’, door Sarah Muse, actrice als vluchtelinge afkomstig uit Somalië

11.15 uur:

‘Strijders‘, theater door Marokkaanse jongeren uit de Schilderswijk

11:45 uur:

Paneldiscussie o.l.v. Henk Baars

12.15 uur:

Lunch

14.00 uur:

‘Wit is ook een kleur’ documentaire van Sunny Bergman

14:50 uur:

Vier workshops:

1. Gesprek met vertegenwoordigers uit de Afrikaanse gemeenschap – Mpanzu Bamenga (D66 – Eindhoven) Lerina Kwamba (Karibu Bibi) o.l.v. Henk Baars

2. Angst, oorzaak van intolerantie -o.l.v. Joke Litjens

3. Verdraagzaamheid en de Schrift -o.l.v. Daan Savert

4. Vieren in een multiculturele wijk -o.l.v. Frans Wijnen -pastor in Rotterdam-Zuid.

16.00 uur: Afsluiting met gebed en zang

Samen

Iedereen moet de kans krijgen om op een volwaardige manier deel te nemen aan het maatschappelijke leven. Vanuit die gedachte stellen het Rotterdams Wijk Theater en Stagehuis Schilderswijk mensen in staat om theater te maken. Het geeft hen een uitingsmogelijkheid om te vertellen wat hen persoonlijk of in groepsverband bezighoudt. Theater verruimt op een creatieve manier hun ervaringsveld en positie in de maatschappij.

Rotterdams Wijktheater

'Sahra’ is een one woman show gespeeld door de Somalische Sahra Muse. De voorstelling gaat over Sahra die als vluchteling naar Nederland is gekomen en hier haar leven heeft opgebouwd. Tijdens de voorstelling vertelt Sahra vol humor en grappige anekdotes over opvoeden in Nederland en Somalië.

Stagehuis Schilderswijk Den Haag

‘Strijders’ Jongeren van het Stagehuis Schilderswijk den Haag hebben samen met professionele acteurs en regisseur een treffende voorstelling gemaakt over dromen, discriminatie, radicalisering en identiteit. Het zijn niet de mooie, grote verhalen die hen maken wie ze zijn; hun levensloop wordt bepaald door de opeenstapeling van gebeurtenissen die hen keer op keer bij de keel grijpen. Zo ontstaat radicalisering, een way of life die in deze voorstelling dichtbij de werkelijkheid wordt getoond. Het is uitzonderlijk en vooral moedig dat juist deze jongens zich zo bloot durven geven. Direct na de voorstelling gaan zij in discussie met de zaal onder leiding van Henk Baars.

2Doc • VPRO •

‘Wit is ook een kleur’ Sunny Bergman wil weten waarom veel hoogopgeleide witte mensen zich verongelijkt voelen over racisme en witte privileges. Spelen gevoelens van morele en culturele verhevenheid wellicht een rol?

BROCHURE

Naast de informatie op deze pagina is er een brochure beschikbaar met aanvullende informatie. De brochure is te downloaden via deze link